U Zagrebu je 4. prosinca 2021. održana međunarodna muzikološka interdisciplinarna online konferencija Cromuscodex70 and its European context
Piše: Hana Breko Kustura
Pod pokroviteljstvom Razreda za glazbenu umjetnost i muzikologiju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu je u virtualnom obliku (online zoom platforma) u subotu, 4. prosinca 2021. s početkom u 10.30 sati održana međunarodna muzikološka konferencija Cromuscodex70 i europski kontekst.
Riječ je o završnoj konferenciji interdisciplinarnog projekta IP 6619 HRZZ-a i HAZU: Hrvatski glazbeni i liturgijski kodeksi srednjega vijeka: Interdisciplinarna obrada (CROMUSCODEX70), voditeljice prof. dr. Hane Breko Kustura, članice suradnice HAZU.
Pozdravnu riječ u u ime Razreda za glazbenu umjetnost i muzikologiju HAZU održala je akademkinja Koraljka Kos.
Njezin govor citiramo u cijelosti:
„The CROMUSCODEX 70 project, which in the international context comparatively studies liturgical and musical codices from Croatian countries stored in domestic and foreign archives, is the only methodologically possible approach to this rich and hitherto insufficiently known and valorized material. It thus enters into scientific publications and presents itself - both with common features and its own characteristics - as an integral part of Europe's medieval cultural heritage. The special value of the project is that part of the results are presented in a live performance by the ensemble Dialogos.
Congratulations to the conference participants on their work so far and I wish them enough enthusiasm and perseverance to happily complete their work!
In Zagreb, on the first Advent Sunday, 2021. Koraljka Kos“
Konferencija je predstavila relevantne rezultate četverogodišnjeg znanstvenog istraživanja izvora za glazbu povijesnih hrvatskih zemalja u srednjemu vijeku, s poglavitim fokusom na kontekstualizaciju projekta u usporedbi sa sličnim istraživanjima europskih i američkih muzikologa medievista. Osim voditeljice projekta, izlaganja su održali prof. dr. Thomas Forrest Kelly, sa Sveučilišta Harvard jedan od najvećih autoriteta za glazbu srednjega vijeka i poglavito Beneventnaksi koral juga Italije i Dalmacije koji je govorio o odnosu periferija- centar, prof. dr. Andreas Haug sa Sveučilišta Julius-Maxilimilan iz Würzburga, voditelj projekta digitalne obrade srednjovjekovnih glazbenih kodeksa, Corpus monodicum koji je predstavio suradnju s hrvatskih projektom Cromuscodex na temelju obrade sekvencijara kodeksa iz 15 stoljeća koji je pohranjen u Arhivu HAZU, kao gradual III. D. 182, a koji se odnosi na rukopis iz vremena Oswalda Thuza. Predstavio je način obrade njegova sekvencijara uz pomoć programa umjetne inteligencijeMonoDi plus 2.0, zajedno s kolegom Alexanderom Harteltom. Na konferenciji je kao pozvani gost predavač sudjelovao i svjetski poznati interpret rane glazbe, katalonski bariton i dirigent, prof. Josep Cabré (Konzervatorij u Perpignanu i San Sebastian). On je sa suradnikom, muzikologom i čembalistom Darijem Poljakom (Zagreb) i Katarinom Livljanić predstavio program Dalmatinsko zrcalo koji će izvesti novu interpretaciju repertoara rane glazbe istočne obale Jadrana. Ostali su sudionici skupa suradnici projekta CROMUSCODEX70 dr.sc. Marijana Horvat, dr.sc. Rozana Vojvoda i dr. sc. fra Domagoj Volarević.
Voditeljica projekta predstavila je najvažnija otkrića nepoznatih glazbenih rukopisa, te zahvalila sudionicima naglasivši nove smjernice budućih međunarodnih i interdisciplinarnih suradnji.
Cromuscodex70 and its European context
INTERNATIONAL MUSICOLOGICAL ONLINE CONFERENCE, ZAGREB, DECEMBER 4, 2021
Organizers: Croatian Science Foundation (HRZZ) / Department of Music and Musicology, Croatian Academy of Sciences and Arts (HAZU)
Project CROMUSCODEX70: „Croatian musical and liturgical medieval codices: Interdisciplinary research“, IP 6619, Principal investigator: Hana Breko Kustura
Programme:
Schedule:
10.30-11.00 Welcome addresses:
Koraljka Kos, Croatian Academy of Sciences and Arts (HAZU)
Hana Breko Kustura (principal investigator) / Marijana Horvat, IHJJ,
Project Cromuscodex70 – Four years later
*****
11.00 Andreas Haug, (consultant of the project Cromuscodex70), Julius-Maximilians University, Würzburg, Institute for musicology - Alexander Hartelt, Julius-Maximilians University, Würzburg , Lehrstuhl für Informatik II: Künstliche Intelligenz und Wissenssysteme
Notes on a Digital Edition of Monophonic Music of the Latin Middle Ages
11.30 Katarina Livljanić (Schola cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland) – Josep Cabré (Conservatoire de Perpignan, Musikene, Music Academy of the Basque Country, San Sebastián) – Dario Poljak (University of Zagreb, Music Academy, Zagreb)
Dalmatian mirror
---- BREAK ----
12.30 friar Domagoj Volarević, Faculty of Catholic theology, University of Split
Evangelistarium from Sibenik
13.00 Rozana Vojvoda, Museum of Modern Art, Dubrovnik
Eleventh century Dalmatian and Apulian manuscripts written in Beneventan script – the genesis of decorated initials and specific mixture of Byzantine and Western elements
13.30 Thomas Forrest Kelly, Harvard University, Department of Music, USA
Center and Periphery: Beneventan Script in Dalmatian Musical Manuscripts
Final remarks: Hana Breko Kustura
Cromuscodex70 i europski kontekst
MEĐUNARODNA (ONLINE) KONFERENCIJA, ZAGREB, 4. prosinca, 2021.
Organizator: Hrvatska zaklada za znanost (HRZZ) / Razred za glazbenu umjetnost i muzikologiju (HAZU)
Projekt CROMUSCODEX70: “Hrvatski glazbeni i liturgijski kodeksi srednjega vijeka: Interdisciplinarna obrada“, IP 6619, Voditeljica projekta: prof. dr. sc. Hana Breko Kustura
Program:
Raspored:
10.30-11.00 Pozdravni govori:
Akademkinja Koraljka Kos, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU)
Hana Breko Kustura (HAZU) i Marijana Horvat (IHJJ)
Projekt Cromuscodex70 – Četiri godine kasnije
*****
11.00 Andreas Haug, konzultant projekta Cromuscodex70, Sveučilište Julius-Maximilian u Würzburgu, Institut za muzikološka istraživanja - Alexander Hartelt, Sveučilište Julius-Maximilian u Würzburgu, Lehrstuhl für Informatik II: Künstliche Intelligenz und Wissenssysteme
Bilješke o digitalnom izdanju monofone glazbe latinskog srednjeg vijeka
11.30 Katarina Livljanić (Schola cantorum Basiliensis, Basel, Švicarska) – Josep Cabré (Konzervatorij u Perpignanu; Musikene, Muzička akademija Baskije, San Sebastián) – Dario Poljak (Muzička akademija Sveučilišta u Zagrebu)
Dalmatinsko zrcalo
---- PAUZA ----
12.30 fra Domagoj Volarević, Katolički bogoslovni fakultet, Sveučilište u Splitu
Evanđelistar iz Šibenika
13.00 Rozana Vojvoda, Umjetnička galerija Dubrovnik
Apulijski i dalmatinski rukopisi iz jedanaestog stoljeća pisani beneventanom – osvrt na genezu oslikanih inicijala i specifičnu mješavinu bizantskih i zapadnih elemenata
13.30 Thomas Forrest Kelly, Sveučilište Harvard, Odjel za glazbu
Centar i periferija: Beneventansko pismo u dalmatinskim glazbenim rukopisima .
Završna riječ: Hana Breko Kustura, voditeljica projekta
SUMMARIES / SAŽETCI
Hana Breko Kustura - Marijana Horvat
Project Cromuscodex70: Four years later / Projekt Cromuscodex70: Četiri godine kasnije
The objective of the principal investigator’s presentation is to present the results of the project four years later. The aim is to provide insight into the discoveries of the most important new musical codices and fragments, both in Croatia and in foreign archives, to present the circumstances of the discovery of some unknown manuscripts and to present scientific papers from the research of all project associates during four years of joint work. The project of the Croatian Science Foundation (HRZZ) and the Croatian Academy of Sciences and Arts (HAZU) entitled “Croatian musical and liturgical medieval codices: Interdisciplinary research (CROMUSCODEX70)” placed Croatian musical codices in the context of European codices for the first time. The scientific papers were published in Italian, English, French and Croatian. The project associates worked in a common interdisciplinary milieu and some of the newly discovered chants received a musical interpretation and recording thanks to Katarina Livljanić, the artistic director of the French national ensemble Dialogos and project associate of the CROMUSCODEX70 project. In collaboration with fellow linguist Marijana Horvat, the principal investigator will present all new findings gained from the project team’s research and point to a new narrative that has changed the current picture about the knowledge of musical soundscapes and musical culture of historical Croatian countries in the comparative context of European ecclesiastical localities.
Izlaganje voditeljice projekta ima za cilj prezentirati rezultate projekta nakon četiri godine njegova trajanja. Cilj je dati uvid u otkrića najvažnijih novih glazbenih kodeksa i fragmenata kako u Hrvatskoj tako i u inozemnim arhivima, predstaviti okolnosti pronalaska nekih nepoznatih rukopisa te prezentirati znanstvene radove proistekle iz istraživanja svih suradnika projekta tijekom četiri godine zajedničkog rada. Projekt Hrvatske zaklade za znanost (HRZZ) i Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) pod nazivom „Hrvatski glazbeni i liturgijski kodeksi srednjega vijeka: Interdisciplinarna obrada (CROMUSCODEX70 )“ po prvi je puta hrvatske glazbene kodekse smjestio u kontekst europskih, radovi su objavljeni na talijanskom, engleskom, francuskom i hrvatskom jeziku, suradnici projekta su radili u zajedničkom interdisciplinarnom miljeu, a dio je novo-otkrivenih napjeva doživio i svoju konkretnu glazbenu interpretaciju i trajnu snimku za što je zaslužna voditeljica francuskoga nacionalnoga ansambla Dialogos, inače suradnica projekta, Katarina Livljanić. Voditeljica će u zajedničkom radu s kolegicom lingvisticom Marijanom Horvat predstaviti sve nove spoznaje proistekle iz istraživanja projektnog tima, te ukazati na novi narativ koji je promijenio dosadašnju sliku spoznaja o glazbenim zvukolicima i glazbenoj kulturi povijesnih hrvatskih zemalja u komparativnom kontekstu europskih eklezijastičkih lokaliteta.
Andreas Haug- Alexander Hartelt
Notes on a Digital Edition of Monophonic Music of the Latin Middle Ages / Bilješke o digitalnom izdanju monofone glazbe latinskog srednjeg vijeka
The paper discusses the philological peculiarities, the technical challenges, and the methodological potential of digital music editions using the example of the Corpus monodicum, an online edition of monophonic music of the Latin Middle Ages, which has been in progress since 2011 within a large-scale long-term project of the Mainz Academy of Sciences at the Würzburg Zentrum für Philologie und Digitalität (https://corpus-monodicum.de/). The presentation of this edition could also serve to explore concrete perspectives of a possible cooperation between the Corpus monodicum and the Cromuscodex70 project of the Croatian Academy of Sciences and Arts in the edition of sources shedding light on medieval chant traditions in the realm of modern Croatia and their European context.
U radu se razmatraju filološke posebnosti, tehnički izazovi i metodološki potencijal digitalnih glazbenih izdanja na primjeru projekta Corpus monodicum, koji predstavlja internetsko izdanje monofone glazbe latinskog srednjeg vijeka. Projekt traje od 2011. i predstavlja dugoročni projekt Akademije znanosti u Mainzu koji se odvija u Centru za filologiju i digitalitet u Würzburgu (https://corpus-monodicum.de/). Predstavljanje ovog izdanja moglo bi poslužiti i za istraživanje konkretnih perspektiva moguće suradnje projekta Corpus monodicum i projekta Cromuscodex70 Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u izdanju izvora koji rasvjetljavaju srednjovjekovne gregorijanske tradicije na području moderne Hrvatske i njihov europski kontekst.
Katarina Livljanić & Josep Cabré & Dario Poljak
Dalmatian mirror / Dalmatinsko zrcalo
In 1935, musicologist Dragan Plamenac presented the state of research on Croatian early music at the concert From Croatian Musical Past. The programme consisted of works by composers such as Ivan Lukačić and some of his contemporaries, presenting the musical repertoires which could be considered as “Croatian”. During the almost eighty following years, such anthological approach in presenting the late 16th and early 17th century musical repertoires became the most frequent among specialized musicians. The programme Dalmatian mirror will try to examine advantages and disadvantages of such approach to this specific repertory, while also trying to give a new perspective on Croatian early music. Works of composers such as Ivan Lukačić, Francesco Sponga Usper, and Tomaso Cecchini are the core of a programme in which their works are placed in a musical context of the time of their creation.
Rezultate najrecentnijih muzikoloških istraživanja hrvatske rane glazbe godine 1935. na koncertu Iz hrvatske muzičke prošlosti predstavio je muzikolog Dragan Plamenac. Program su sačinjavala djela skladatelja poput Ivana Lukačića, a njime se nastojalo prikazati kakvu se glazbu može obilježiti „hrvatskom“. Takav antologijski pristup repertoaru kasnoga 16. i ranog 17. stoljeća nije se promijenio niti u narednih osamdesetak godina. O prednostima i nedostacima takva pogleda na taj specifični repertoar bavit će se program Dalmatinsko zrcalo, kojim će se nastojati dati i pogled na hrvatsku ranu glazbu iz drugoga kuta. Djela skladatelja poput Ivana Lukačića, Francesca Sponge Uspera i Tomasa Cecchinija čine okosnicu programa u kojem se njihova djela smješta u kontekst u kojem su ona mogla funkcionirati i u vremenu njihova nastanka.
Fra Domagoj Volarević
Evangelistary from Šibenik / Evanđelistar iz Šibenika
Very old manuscript from the Diocesan Museum of the Šibenik Diocese is currently part of the exhibition of the Civitas Sacra exhibition in Šibenik. The manuscript has no signature. It became widely known to the scientific circle in Croatia, after prof. A. Badurina, published his study on the topic in 1983. Manuscript is typologized as a gospel book, evangelistarium, and its presumed time of origin is the 11th century, as also pointed in the title of the study by prof. Badurina. The manuscript is written on parchment, with the addition of few paper sheets. The largest part of the manuscript is written in the Carolingian minuscule, and the smaller part, apparently later added, in Gothic letters, i.e., blackletters. As a part of comparative research on the CROMUSCODEX70 project, and at the same time a part of the preparation of the doctoral thesis, we have researched this interesting manuscript. Analyzing it mostly from a liturgical point of view, we came to some interesting conclusions and hypotheses that could redefine some of Badurina's hypothesis. In the context of the Middle Ages in Croatia, and also as the part of the Church history in Croatia, our manuscript appeared to be the oldest known evangelistarium preserved in Croatia. Its liturgical structure, with some of its specific features, could redefine the earlier hypothesis' concerning its origin and use. The manuscript was used for a very long time even after the invention of printing, which is evident from later appendices, which can lead us to possible further research and some new conclusions how it eventually reached Šibenik.
Vrlo star rukopis iz Dijecezanskoga muzeja Šibenske biskupije, trenutno je dio postava izložbe Civitas Sacra u Šibeniku. Rukopis nema signature. Znanstvenoj javnosti postao je poznatiji nakon studije prof. A. Badurine iz 1983. Tipologiziran je kao evanđelistar, a predmnijevani vremenski okvir nastanka je 11. stoljeće, kako je i istaknuto u naslovu članka prof. Badurine. Rukopis je pisan na pergameni, sa dodacima nekoliko papirnatih listova.
Najveći dio je pisan karolinškom minuskulom, a manji dio, očito naknadno dodan, goticom. U sklopu komparativnih istraživanja tijekom rada na projektu CROMUSCODEX70, te istodobno na izradi doktorske disertacije, proučili smo ovaj zanimljiv rukopis. Analizirajući rukopis ponajviše sa liturgijskoga gledišta, došli smo do zanimljivih zaključaka i hipoteza koji redefiniraju neke tvrdnje A. Badurine. U kontekstu hrvatskoga srednjovjekovlja i povijesti Crkve u Hrvata, naš bi rukopis bio najstariji sačuvani evanđelistar koji se čuva na području Hrvatske. Njegova liturgijska struktura sa nekim svojim specifičnim značajkama upućuje i na redefiniciju hipoteze mjesta nastanka, ali i mjesta uporabe. Rukopis se vrlo dugo koristio čak i nakon izuma tiska, što je razvidno iz kasnijih dodataka, koji nas mogu uputiti na eventualna daljnja istraživanja i hipoteze kako je rukopis u konačnici stigao do Šibenika.
Rozana Vojvoda
Eleventh century Dalmatian and Apulian manuscripts written in Beneventan script – the genesis of decorated initials and specific mixture of Byzantine and Western elements / Apulijski i dalmatinski rukopisi iz jedanaestog stoljeća pisani beneventanom – osvrt na genezu oslikanih inicijala i specifičnu mješavinu bizantskih i zapadnih elemenata
Since the fundamental Elias Avery Loew's monograph on Beneventan script – minuscule handwriting that developed in 8th century and was used exclusively in Southern Italy and Dalmatia (Osor, Dubrovnik, Zadar, Split, Dubrovnik, Kotor), it has been acknowledged that eleventh century Dalmatian and Apulian manuscripts display pronounced similarities both in their script and their illumination. In the past three decades, Italian scholars such as Valentino Pace, Giulia Orofino and Emmanuela Elba have largely contributed to the knowledge of typology of the initials in the manuscripts written in Beneventan script which layed ground for various new insight and questions regarding the subject. Based on the analyses of a group of eleventh century Apulian manuscripts preserved in the National library in Naples (VI B 2; VIII B 6; MS IV F3), Exultet and Benediction rolls from Bari (Archdiocesan Chapter Archive) and a group of Dalmatian manuscripts preserved in different collections (Oxford, Bodelian library: MS. Canon. Bibl. Lat. 61, MS. Canon. Liturg. 277; Hungarian Academy of Sciences: K. 394; Vatican library: MS. Borg. Lat. 339) the paper explores the genesis of the decorative repertory of the initials and interprets the similarities between Apulian and Dalmatian decorated initials as the reflection of earlier transmission of prototypes from the same source – Montecassino scriptorium. Special stress will be put on the analyses of the Homeliary VI B2 from the National library of Naples and its similarities to Zadar eleventh century manuscripts written in Beneventan script. The pronounced Byzantine features of decoration in both Apulian and
Dalmatian manuscripts will be viewed in the wider art historical context (frescoes, reliquaries...).
Još od ključne monografije Eliasa Averyja Loewa, koja se bavi beneventanskim pismom – minuskulom koja se razvila u 8. stoljeću i upotrebljavala se isključivo u Južnoj Italiji i Dalmaciji (Osor, Dubrovnik, Zadar, Split, Dubrovnik, Kotor), poznato je da rukopisi pisani beneventanom nastali u 11. stoljeću u Apuliji i Dalmaciji posjeduju izrazitu sličnost u pismu i u dekoraciji. Talijanski znanstvenici/e poput Valentina Pacea, Giulie Orofino i Emmanuele Elba zadnjih su tridesetak godina napravili ogroman doprinos poznavanju tipologije inicijala u rukopisima pisanim beneventanskim pismom, što je položilo temelj za neke nove uvide i pitanja vezana za temu. Na osnovu analize rukopisa koji se čuvaju u Nacionalnoj knjižnici u Napulju (VI B 2; VIII B 6; MS IV F3), analize Exulteta i Benedizionalea iz Barija (Nadbiskupski arhiv) i dalmatinskih rukopisa koji se čuvaju u različitim kolekcijama (Oxford, Knjižnica Bodelian: MS. Canon. Bibl. Lat. 61, MS. Canon. Liturg. 277; Mađarska akademija znanosti: K. 394; Vatikanska knjižnica: MS. Borg. Lat. 339) istražuje se geneza dekorativnih elemenata koji čine inicijale, a sličnost između apulske i dalmatinske produkcije rukopisa objašnjava se ranijom transmisijom prototipova inicijala iz zajedničkog izvora – skriptorija u Montecassinu. Posebno mjesto u istraživanju zauzima analiza Homilijara VI B2 iz Nacionalne knjižnice u Napulju i njegova sličnost sa zadarskim rukopisima pisanim beneventanom iz jedanaestog stoljeća. Istaknute bizantske značajke dekoracije apulskih i dalmatinskih rukopisa razmatrat će se u širem povijesno-umjetničkom kontekstu (freske, relikvijari…).
Thomas Forrest Kelly
Center and Periphery: Beneventan Script in Dalmatian Musical Manuscripts / Centar i periferija: Beneventansko pismo u dalmatinskim glazbenim rukopisima
The idea that the new radiates from the center, and that the periphery lags behind, seems not to be true of Croatian liturgical manuscripts, judging from the extensive surviving evidence. From a paleographical perspective the writing seems entirely up to date, and liturgical evidence suggests that there is nothing provincial or antiquated to be found in the Croatian manuscripts. This requires a re-thinking of the dating of sources, Dalmatian and Italian.
Sudeći prema opsežnim sačuvanim izvorima, čini se da za hrvatske liturgijske rukopise ne vrijedi ideja da novo dolazi iz središta, a da periferija zaostaje. Iz paleografske perspektive, rukopis se čini sasvim suvremenim, a liturgijski dokazi upućuju na to da hrvatski rukopisi nisu ni provincijalni ni zastarjeli. To zahtijeva ponovno promišljanje o dataciji izvora kako dalmatinskih tako i talijanskih.
BIOGRAPHIES / ŽIVOTOPISI
(In alphabetical order / abecednim redom)
Hana Breko Kustura is a research fellow in Department for Croatian Music History, Croatian Academy of Sciences and Arts and a full professor at the Music Academy of the University of Zagreb. She teaches the history of medieval music and notation of medieval chant. As a principal investigator in period 2017 - 2021 she is leader of the project "Croatian musical and liturgical medieval codices: Interdisciplinary research" – CROMUSCODEX70 by Croatian Science Foundation (HRZZ). As author she wrote three scientific books about medieval liturgical and music manuscripts in Croatia and about 50 articles about medieval manuscripts from Croatian lands.
Hana Breko Kustura je znanstvena savjetnica u Odsjeku za povijest hrvatske glazbe HAZU i naslovna redovita profesorica na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu. Nositeljica je kolegija o glazbi srednjega vijeka. Od 2017. – 2021. voditeljica je projekta "Hrvatski glazbeni i liturgijski kodeksi srednjega vijeka: Interdisciplinarna obrada“ – CROMUSCODEX70 Hrvatske zaklade za znanost (HRZZ). Autorica je triju znanstvenih knjiga o liturgijsko-glazbenim rukopisima iz Hrvatske te oko 50 izvornih znanstvenih radova.
Josep Cabré, baritone, studied with Christopher Schmidt and Kurt Widmer at the Schola Cantorum in Basel, Switzerland. He also worked with Jordi Albareda in Barcelona, his hometown, and with Lise Arseguet in Paris. For many years he was the core member of the most prestigious ensembles specialized in early music (Hesperion XX, Huelgas Ensemble, La Chapelle Royale, Ensemble Organum, Ensemble Clément Janequin, Elyma...) singing repertoires ranging from the Middle Ages to the Baroque. He is also collaborating with the Daedalus ensemble (Geneva) and the organist Jean Charles Ablitzer. He is the founder of the vocal quartet La Colombina, with whom he has been performing worldwide and has made many records. He is often invited to teach specialised courses in various institutions. He teaches at Musikene, the Music Academy of the Basque Country, in San Sebastián, and at the Conservatory in Perpignan. He was the artistic director of the Capilla Peñaflorida (San Sebastián) until 2009 and then the artistic director and conductor of the Coral de Cámara de Pamplona (2009-2012). His intensive work on Hispanic repertoires of the Renaissance and Baroque has resulted in numerous international performances and recordings with both ensembles. He founded the Companyia Musical in 1992: since 2014, in collaboration with his brother, musicologist Bernat Cabré, he created a vocal and instrumental core group within the ensemble, dedicated principally to the performance of musical repertoires based on recent research in the libraries and archives in Catalonia. His long experience and musical activities culminated in an impressive number of radio broadcastings and almost a
hundred records for various labels (Accent, Harmonia Mundi, Almaviva, Tactus, K617, NB...), frequently crowned by discographic awards in the international press.
Josep Cabré, bariton, studirao je kod Christophera Schmidta i Kurta Widmera na Scholi Cantorum u Baselu u Švicarskoj. Radio je i s Jordijem Albaredom u svom rodnom gradu Barceloni te s Lisom Arseguet u Parizu. Dugi niz godina bio je temeljni član najprestižnijih ansambala specijaliziranih za ranu glazbu od srednjeg vijeka do baroka (Hesperion XX, Huelgas Ensemble, La Chapelle Royale, Ensemble Organum, Ensemble Clément Janequin, Elyma...). Također surađuje s ansamblom Deadalus (Ženeva) i orguljašem Charlesom Ablitzerom. Osnivač je vokalnog kvarteta La Colombina s kojim nastupa diljem svijeta te je s njima ostvario mnoga diskografska izdanja. Često je pozivan održati predavanja na raznim institucijama. Predaje na Musikeneu, Muzičkoj akademiji Baskije, u San Sebastiánu i na Konzervatoriju u Perpignanu. Bio je umjetnički voditelj ansambla Capilla Peñaflorida (San Sebastián) do 2009. godine, a zatim umjetnički voditelj i dirigent ansambla Coral de Cámara de Pamplona (2009. – 2012.). Njegov intenzivan rad na španjolskoj renesansnoj i baroknoj glazbi rezultirao je brojnim međunarodnim nastupima i diskografskim izdanjima s oba ansambla. Godine 1992. osnovao je ansambl Companyia Musical: od 2014., u suradnji sa svojim bratom, muzikologom Bernatom Cabréom, utemeljio je vokalno-instrumentalnu grupu unutar ansambla posvećenu prvenstveno izvođenju glazbe recentnih istraživanja u knjižnicama i arhivima Katalonije. Njegovo dugogodišnje iskustvo i glazbeno djelovanje rezultiralo je iznimnim brojem radijskih emisija te s gotovo stotinu izdanja za razne izdavačke kuće (Accent, Harmonia Mundi, Almaviva, Tactus, K617, NB...), koje su nerijetko nagrađivane diskografskim priznanjima u međunarodnom tisku.
Andreas Haug is a professor at the University of Würzburg (chair of Musicology: Music in Pre-Modern Europe) and has held professorships in Trondheim and Erlangen as well as visiting professorships in Vienna, Basel, Zagreb and Eugene, Oregon. Since 2017 he is a consultant of the Cromuscodex70 project.
His main area of work is the history of music and musical thinking from late antiquity to the high Middle Ages. Together with the computer scientist Frank Puppe, he heads the digital long-term edition project of the Mainz Academy of Sciences Corpus monodicum at the Würzburg Center for Philology and Digitality (ZPD). From October 2019 – January 2020 he was senior fellow at the IFK (Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften Kunstuniversität Linz in Wien) in Vienna.
Recent publications: “Tropes”, in: Thomas F. Kelly and Mark Everist (ed.), The Cambridge History of Medieval Music, Volume I, Cambridge 2018, pp. 263-299; "The Codex and the Voice in the Carolingian Period", in: Felix Heinzer and Hans-Peter Schmit (ed.), Codex und Geltung, Wiesbaden 2015, pp. 29 –46 (= Wolfenbüttel Medieval Studies 25); "Ways of Singing Hexameter in Tenth-Century Europe", in: Michael Scott Cuthbert, Sean Gallagher, Christoph Wolff
(ed.), City, Chant, and the Topography of Early Music, Cambridge, Massachusetts 2013, pp. 207-228 ( = Harvard Publications in Music 23).
Andreas Haug je profesor na Sveučilištu u Würzburgu (pročelnik Odsjeka za muzikologiju, Glazba predmoderne Europe). Predavao je u Trondheimu i Erlangenu te je bio gostujući profesor u Beču, Baselu, Zagrebu i Eugeneu u Oregonu. Od 2017. godine savjetnik je projekta Cromuscodex70.
Glavno područje njegova rada je povijest glazbe i glazbeno mišljenje od kasne antike do kasnog srednjeg vijeka. U suradnji s računalnim stručnjakom Frankom Puppeom voditelj je projekta digitalnog izdanja Corpus monodicum Akademije znanosti u Mainzu pri Centru za filologiju i digitalizaciju u Würzburgu (ZPD). Od listopada 2019. do siječnja 2020. bio je suradnik u Međunarodnom istraživačkom centru za kulturalne studije na Umjetničkom sveučilištu Linz u Beču (IFK).
Njegovi najrecentniji radovi su: “Tropes“, u: Thomas F. Kelly – Mark Everist (ur.), The Cambridge History of Medieval Music, svezak 1, Cambridge, 2018, str. 263-299.; “The Codex and the Voice in the Carolingian Period“, u: Felix Heinzer – Hans-Peter Schmit (ur.), Codex und Geltung, Wiesbaden, 2015, str. 29-46 (= Wolfenbüttel Medieval Studies 25); “Ways of Singing Hexameter in Tenth-Century Europe“, u: Michael Scott Cuthbert – Sean Gallagher – Christoph Wolff (ur.), Chant, and the Topography of Early Music, Cambridge, Massachusetts, 2013, str. 207-228 (= Harvard Publications in Music 23).
Marijana Horvat is the scientific advisor with tenure and the leader of the Department of Croatian Language History and Historical Lexicography in the Institute of Croatian Language and Linguistics, Zagreb, Croatia. Her primary research interests focus on the Croatian language history. She’s also involved in Croatian standard language research, as well as teaching activities at the University of Zagreb.
As author or co-author she published many articles and book chapters and a few books. She got the National Science Award – Annual Science Award (Croatian Parliament, 2013) for her scientific work.
She is the project leader or associate at some scientific projects (leader of the project Retro-digitization and Interpretation of Croatian Grammar Books before Illyrism – RETROGRAM, Croatian Science Foundation, Institute of Croatian Language and Linguistics. She is associate at projects Croatian musical and liturgical medieval codices: Interdisciplinary research, Croatian Science Foundation, Croatian Academy of Sciences and Arts, principal investigator: Hana Breko Kustura, Croatian Linguistic Terminology – Jena, Croatian Science Foundation, Institute of Croatian Language and Linguistics, principal investigator: Milica Mihaljević).
Marijana Horvat znanstvena je savjetnica u trajnome zvanju i voditeljica Odjela za povijest hrvatskoga jezika i povijesnu leksikografiju u Institutu za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Osim poviješću hrvatskoga jezika, što joj je primarni interes, bavi se i proučavanjem suvremenoga hrvatskog jezičnog standarda. Njezin interes uključuje i nastavnu djelatnost.
Autorica je ili suautorica mnogih znanstvenih članaka i poglavlja u knjigama te desetak knjiga. Dobitnica je Državne nagrade za znanost u području
humanističkih znanosti za 2013. godinu. Kao voditeljica ili suradnica uključena je u rad nekoliko znanstvenih projekata (npr. voditeljica je projekta Retrodigitalizacija i interpretacija hrvatskih gramatika do ilirizma – RETROGRAM, Hrvatska zaklada za znanost, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, a suradnica na projektima Hrvatski glazbeni i liturgijski kodeksi srednjega vijeka: Interdisciplinarna obrada, Hrvatska zaklada za znanost, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, voditeljica: Hana Breko Kustura, Hrvatsko jezikoslovno nazivlje – Jena, Hrvatska zaklada za znanost, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, voditeljica: Milica Mihaljević).
Thomas Forrest Kelly is Morton B. Knafel Research Professor of Music at Harvard University, where he taught since 1994; he was chair of the Department of Music from 1999 to 2005.
He was artistic director of the Castle Hill Festival (Massachusetts), and directed the Early Music Program at the Five Colleges in Massachusetts and the Historical Performance program at the Oberlin Conservatory.
His most recent books are The Role of the Scroll (Norton, 2019) and Capturing Music: The Story of Notation (Norton, 2014). His book The Beneventan Chant (Cambridge University Press) was awarded the Otto Kinkeldey award of the American Musicological Society for 1989, and has been translated into Korean and Chinese. He is also the author, among other books and articles, of The Exultet in Southern Italy (Oxford, 1996), First Nights: Five Musical Premieres (Yale, 2000, named a New York Times Notable Book of the Year) First Nights at the Opera (Yale, 2004); Early Music: A Very Short Introduction (Oxford, 2011, translated into German and Hungarian); He is a Chevalier of the Order of Arts and Letters of the French Republic, an Honorary Member of the American Musicological Society, and a Fellow of the Medieval Academy of America, the American Academy in Rome, and the American Academy of Arts and Sciences.
Thomas Forrest Kelly je profesor glazbe na Harvardskom sveučilištu (Morton B. Knafel Research Professor of Music), gdje predaje od 1994. godine. Pročelnik je Odsjeka za glazbu bio od 1999. do 2005. godine.
Bio je umjetnički voditelj festivala Castle Hill (Massachusetts), te je uredio program rane glazbe pri Five Colleges u Massachusettsu, kao i program povijesno osviještene izvedbe na Glazbenom konzervatoriju Oberlin.
Njegove najrecentnije knjige su: The Role of the Scroll (Norton, 2019.) i Capturing Music: The Story of Notation (Norton, 2014.). Njegova knjiga The Beneventan Chant (Cambridge University Press) nagrađena je nagradom Otto Kinkeldey Američkog muzikološkog društva za 1989. godinu, te je prevedena na korejski i kineski jezik. Između ostalih knjiga i članaka, autor je i The Exultet in Southern Italy (Oxford, 1996.), First Nights: Five Musical Premieres (Yale, 2000., koju je New York Times proglasio značajnom knjigom godine), First Nights at the Opera (Yale, 2004.); Early Music: A Very Short Introduction (Oxford, 2011., koja je prevedena na njemački i mađarski jezik). Vitez je Reda umjetnosti i pisma Republike Francuske, počasni član Američkog muzikološkog društva te suradnik Srednjovjekovne akademije Amerike, Američke akademije u Rimu te Američke akademije umjetnosti i znanosti.
Katarina Livljanić teaches medieval music history and interpretation at the Sorbonne University in Paris. Since 2019, she is the professor of medieval-renaissance vocal performance at the Schola Cantorum Basiliensis in Basel, Switzerland. Among numerous publications on medieval music performance, she is the author of a volume on medieval abbey of Montecassino in the collection Paléographie Musicale.
She is the founder and director of the ensemble Dialogos, specialized in medieval music performance. Since its foundation in 1997, Dialogos has toured in most European countries, in the USA, Canada, North Africa and Latin America, in all the major festivals, including numerous radio and television broadcasts. Their CDs and DVDs have received press distinctions in international music magazines, including Diapason d'or de l'année, Choc du Monde de la musique, Goldberg 5 stars, Coup de coeur de l'Académie Charles Cros. In 2020 she was given a Croatian Composers’ Society award for musicology «Josip Andreis».
Katarina Livljanić predaje kolegije povijesti i interpretacije glazbe srednjega vijeka na Sveučilištu Sorbonne u Parizu. Od 2019. godine, profesorica je pjevanja srednjovjekovne i renesansne glazbe pri Scholi Cantorum Basiliensis u Baselu u Švicarskoj. Osim brojnih izdanja o izvedbi glazbe srednjega vijeka, autorica je i sveska o srednjovjekovnoj opatiji Montecassino u zbirci Paléographie Musicale. Osnivačica je i umjetnička voditeljica ansambla Dialogos, specijaliziranog za izvedbu glazbe srednjega vijeka. Od osnivanja 1997. godine, Dialogos je nastupao u većini europskih zemalja, SAD-u, Kanadi, Sjevernoj Africi i Latinskoj Americi, na svim većim festivalima, uključujući brojne radijske i televizijske emisije. Njihovi su nosači zvuka i DVD-ovi prepoznati u međunarodnim glazbenim časopisima, uključujući Diapason d'or de l'année, Choc du Monde de la musique, Goldberg 5 stars, Coup de coeur de l'Académie Charles Cros. Dobitnica je nagrade «Josip Andreis» u 2020. godini.
Dario Poljak, musicologist and harpsichordist, is a PhD student at the Kunstuniversität Graz and a teaching assistant at the Academy of Music, Unviersity of Zagreb. His areas of interest in musicology lie in research of historically informed performance of baroque- and classical-era music, through the prism of performance studies, with a special focus on 17th- and 18th-century opera. As an author, he prepared several transcriptions of early 17th-century published by the Music Information Center in Zagreb, Croatia. He is also author, critic, and host at the Croatian Radiotelevision. As a continuo player and musicologist he participated in recording of the album The Heaven and Earth of Tomaso Cecchni with Croatian Radiotelevision Choir.
Dario Poljak, muzikolog i čembalist, doktorand je na Umjetničkome sveučilištu u Grazu i naslovni asistent na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu. Njegovi istraživački interesi usredotočeni su na performance studies, tj. povijesno obaviješteno izvođenje, s posebnim naglaskom na operu 17. i 18. stoljeća. Priredio je nekoliko transkripcija glazbe ranog 17. stoljeća za Muzički informativni centar u Zagrebu. Autor je, kritičar i voditelj na Hrvatskoj
radioteleviziji. Kao svirač dionice bassa continua i muzikolog sudjelovao je u snimanju albuma Nebo i zemlja Tomasa Cecchinija sa Zborom HRT-a.
Rozana Vojvoda was born in Dubrovnik. She graduated at the University of Zagreb, Department of Art history and comparative literature in 1999 and she has received her PhD degree at Central Euroepan University, Budapest in 2011 with a topic on Dalmatian illuminated manuscripts written in Beneventan script. Since 2005 she is employed as a curator, since 2013 as a senior curator and since 2020 as museum advisor in the Museum of Modern Art Dubrovnik where she organizes exhibitions of modern and contemporary art and writes extensively on the subject. She is the member of AICA Croatia (International Association of Art Critics). In 2017, as an external associate she started teaching courses on Benedictine order and Codex illumination at the University of Dubrovnik, History of Adriatic and Mediterranean Department and in 2019 she started teaching course on Iconography at The Arts and Restoration Department.
She deals with medieval manuscripts, especially codices and fragments written in Beneventan script and participates in various conferences and congresses.
Rozana Vojvoda rođena je u Dubrovniku. Diplomirala je povijest umjetnosti i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1999. godine, a doktorirala 2011. godine na Srednjoeuropskom sveučilištu u Budimpešti na temu dalmatinskih rukopisa pisanih beneventanom. Od 2005. radi kao kustosica u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik na izložbama moderne i suvremene umjetnosti, od 2013. godine kao viša kustosica, a od 2020. godine kao muzejska savjetnica. Član je HS AICA (Međunarodno udruženje likovnih kritičara). Od 2017. godine u svojstvu stručne suradnice predaje na Sveučilištu u Dubrovniku, Odjel za povijest Jadrana i Mediterana (Odsjek za humanističke znanosti u osnivanju) na kolegijima „Benediktinci” i „Uvod u povijest oslikanih srednjovjekovnih rukopisa”, te od 2019. godine na Odsjeku za umjetnost i restauraciju gdje predaje kolegij „Ikonografija”. Bavi se srednjovjekovnim rukopisima i fragmentima, osobito onima pisanim beneventanom, te sudjeluje na različitim kongresima i konferencijama.
Domagoj Volarević was born in Metković in 1980. He obtained a graduate degree in Theology in 2004. At the Pontifical liturgical institute in Rome, he obtained the academic degree of licenciate (2012) and a PhD (2018). His main field of research are medieval liturgical manuscripts, especially those from Croatian lands.
Domagoj Volarević rođen je u Metkoviću 1980. godine. Teologiju je diplomirao 2004. godine, dok je akademski stupanj licencijata stekao (2012.). Doktorirao je 2018. na Papinskom liturgijskom institutu u Rimu. Glavno područje njegova istraživanja su liturgijski rukopisi srednjega vijeka, poglavito hrvatske.
Zagreb, December 4, 2021, HRZZ/HAZU
Zagreb, 4. prosinca 2021. HRZZ/HAZU
Language advisor: Prima Lingua, Split
Jezični savjetnik za engleski: Prima Lingua, Split
Corrector and translation into Croatian: Daniela Perković, PhD candidate
Korektura i prijevod na hrvatski: Daniela Perković, doktorandica
Design/Dizajn: Mas dizajn d.o.o.
© Project Cromuscodex70 (Hana Breko Kustura)
Mrežna stranica/website: http://www.cromuscodex70.com/